De deelnemers van de online workshop ‘Verkoop van uw kerkgebouw’ op vrijdag 24 mei 2024 hebben allen persoonlijk en gratis antwoord gehad op de vraag wat er allemaal komt kijken bij het verkopen van hun kerk. Adviseur Lucas Sluiter van Kerkelijk Waardebeheer gaf daarmee waardevolle informatie waar de deelnemers weer verder mee kunnen.
Dat er verschillende stappen in het proces van verkoop van een kerkgebouw zijn, daar zijn de meeste mensen zich wel van bewust. Maar wat zijn de meest efficiëntste stappen? Daar gaf Sluiter antwoord op. De specifieke situaties van de workshopdeelnemers konden zij voorleggen in het tweede gedeelte van de workshop en daar werd goed gebruik van gemaakt.
Er werd gesproken over hoe een vastgoedtraject werkt, hoe het proces rond biedingen gaat en hoe kerken momenteel in de vastgoedmarkt bekend staan. Het verschil tussen katholieke en protestante kerken met betrekking op koopovereenkomsten is tevens uitgelegd. Daar zit namelijk een wezenlijk verschil tussen. Ook werd er gesproken over monumentale gebouwen en hoe je daar als parochiebestuur of kerkenraad mee om dient te gaan. Want wat als daar op dit moment opvang van vluchtelingen is, maar je de kerk ook wellicht wil verkopen? Waar doe je goed aan?
De kennisdeling geeft Kerkelijk Waardebeheer nu bijna 15 jaar met veel succes. De adviseurs met kennis in ontwikkeling, beleggingen, bouwkunde en op juridisch vlak hebben allen een kerkelijke achtergrond. Zij spreken de taal en kennen de complexiteit en emoties die komen kijken bij het afstoten of slopen van een kerkgebouw. Kerkelijk Waardebeheer is niet uit op winst en werkt alleen voor kerken. Het is een ANBI-stichting. De belangen zijn helder en zuiver.